Activaties. “Wat doe je?”

Brands and Beats Blog   •   10 augustus, 2017

Toen ik mijn startup ‘Brands and Beats’ begon en de mensen om mij heen vertelde dat ik onder andere fysieke activaties lever, kreeg ik vaak een vreemd gezicht: “Wat doe je?”

Merk activatie (Brand Activation) is een onderdeel van je marketing plan, maar past ook onder het kopje van merk strategie. Heb je je wel eens gerealiseerd dat je soms een product koopt van een bepaald merk, eigenlijk alleen omdat het vertrouwd aanvoelt. Maar hoe is dat vertrouwen ontstaan? Het bedrijf heeft vaak jou al jaren beïnvloed door op verschillende momenten een bepaald gevoel over te brengen. Tussen alle producten die allicht nagenoeg hetzelfde leveren, vallen zij voor jou op en koop je nu juist dát product.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Red Bull, zij hebben een aantal jaren terug de traditionele reclamemodellen naast zich gelaten. In plaats van overal alleen met een banner of poster aanwezig te zijn, organiseerde zij zelf talloze activaties in de vorm van (Xtreme) events. Van hoge sprongen met motoren, tot iemand door de geluidsbarrière te laten valen van 39 kilometer hoogte. Hierdoor positioneert Red Bull zich als een merk dat energie geeft, wat zij natuurlijk ook verkopen in blikvorm 😉 Dat blikje dat tussen alle andere blikjes in het schap toch het meeste aanzien heeft.

Bij een activatie moet je goed nadenken welk doel je wilt bereiken. Activaties zijn vaak niet direct om te zetten naar sales. Je zult denken dat deze lastig te verkopen zijn dan. Dat klopt inderdaad, vaak worden marketeers en sales tijgers alleen maar afgerekend op korte termijn (verkoop) cijfers. Salesmanager: “Wat kost het? En wat levert het op?”

Maar toch zie je ook een kentering in het bedrijfsleven. “Trust takes years to build, seconds to destroy and forever to repair” Zo gaat dat natuurlijk ook met het vertrouwen in een merk. De weg naar vertrouwen duurt allicht langer, maar door consumenten zelf te laten kiezen, in plaats van ze het op te dringen op een contactmoment, zullen zij, op het moment dat er wel een koop plaatsvind trouwer blijven aan het merk (push naar pull). Dat kun je meten aan een NPS score (loyaliteitsonderzoek), die een steeds belangrijkere rol in de strategie gaat spelen van veel bedrijven.

Je moet dus eerst bepalen welk gevoel je wilt opbrengen bij je merk, vervolgens daar een uiting of boodschap formuleren en dan kijken op welke manieren je deze kan uiten (activeren). Kijk hier ook welk doel je voor ogen hebt, die kan breder zijn als de boodschap overbrengen. Dat activeren kan via traditionele media, social en online gaan, maar het kan ook op straat (voor een winkel), tijdens events of beurzen.

Door verschillende kanalen in te zetten en 360 graden te communiceren en te activeren creëer je meer natuurlijke contactmomenten met je potentiele klant waardoor er meer waarde wordt toegevoegd aan je merk en hij eerder geneigd is om over te gaan tot aankoop. Hierbij helpen wij met Brands and Beats. Dus wil je opvallen tussen al je concurrenten op een beurs, op straat of tijdens een event als toevoeging op traditionele media voor een groter bereik en een hogere merkwaarde? Wij bedenken een ‘activatie’ dat juist jouw merk of product op laat vallen en een (door jou) bepaald gevoel opwekt.

Jorrit ter Braak
Oprichter Brands and Beats